Umowa na realizację recept zawierana jest na wniosek zainteresowanego podmiotu prowadzącego aptekę/punkt apteczny, złożony do oddziału wojewódzkiego NFZ, właściwego dla adresu prowadzenia apteki/punktu aptecznego.
Umowa na realizację recept jest zawierana dla każdej apteki/punktu aptecznego na podstawie odrębnie sporządzonego wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, w formie elektronicznej i papierowej.
W celu prawidłowego i skutecznego zawarcia umowy wnioskujący składa do oddziału wojewódzkiego NFZ wniosek, który spełnia wymagania określone w ustawie refundacyjnej, zarządzeniu Prezesa NFZ nr 94/2011/DGL w sprawie warunków postępowania dotyczących zawarcia umów na realizację recept oraz zarządzeniu Nr 146/2019/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie warunków postępowania dotyczących zawarcia umowy na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na recepty.
Zgodnie z § 1 ust. 3 Ogólnych warunków umów stanowiących załącznik nr 1 do Obwieszczenia Ministra Zdrowia z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept wniosek powinien być kompletny. W przypadku nie usunięcia braków formalnych wniosku w wyznaczonym przez oddział Funduszu terminie wniosek pozostaje bez dalszego biegu.
Procedura przygotowania i składania wniosków
o zawarcie umowy na realizację recept
Celem złożenia wniosku o zawarcie umowy na realizację recept, apteka/punkt apteczny:
1) zapoznaje się z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 grudnia 2011 r. w sprawie ogólnych warunków umów na realizację recept oraz ramowego wzoru umowy na realizację recept (t.j. Dz.U. 2021 poz. 337) oraz zarządzeniami Prezesa NFZ: nr 94/2011/DGL w sprawie warunków postępowania dotyczących zawarcia umów na realizację recept oraz nr 146/2019/DGL zmieniające zarządzenie w sprawie warunków postępowania dotyczących zawarcia umowy na wydawanie refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na recepty;
2) Apteki/ punkty apteczne, które nie posiadają dostępu do Portalu Świadczeniodawcy występują z wnioskiem o rejestrację na Portalu Świadczeniodawcy (instrukcja poniżej). Konto w portalu jest niezbędne do wygenerowania wniosku o zawarcie umowy na realizację.
Instrukcja uzyskania dostępu do Portalu Świadczeniodawcy
3) po zalogowaniu do portalu świadczeniodawcy rejestruje dodaje personel realizujący recepty refundowane;
4) przygotowuje wniosek w formie elektronicznej i pisemnej na podstawie danych wprowadzonych do Portalu NFZ;
5) przekazuje wniosek w formie elektronicznej do oddziału Funduszu z wykorzystaniem Portalu NFZ;
6) drukuje wniosek a następnie opatruje go podpisami lub parafami osób uprawnionych do reprezentowania wnioskującego, zgodnymi z załączonym wzorem podpisów oraz numeruje każdą stronę wniosku i jego załączniki;
7) umieszcza wydruk wniosku, zgodny z jego formą elektroniczną, wraz z załącznikami w kopercie. Opis koperty powinien zawierać w szczególności następujące informacje:
a) napis: „Wniosek o zawarcie umowy na realizację recept”,
b) nazwę i adres wnioskującego,
c) kod i adres apteki,
d) nazwę i siedzibę oddziału Funduszu;
8) składa wniosek w formie papierowej do oddziału Funduszu;
9) usuwa braki formalne wniosku w przypadku wezwania przez oddział Funduszu do usunięcia braków formalnych wniosku;
Przygotowanie wniosku o zawarcie umowy na realizację recept
Wydrukowany wniosek o zawarcie umowy na realizację recept wraz z załącznikami można składać osobiście w siedzibie oddziału wojewódzkiego NFZ właściwego dla adresu prowadzenia apteki od poniedziałku do piątku godzinach od 8.00 do 16.00
Miejsce przyjmowania wniosków:
Narodowy Fundusz Zdrowia
Podkarpacki Oddział Wojewódzki w Rzeszowie
ul. Zamkowa 8, 35-032 Rzeszów
Wydział Gospodarki Lekami – p. 203
Wykaz dokumentów składanych do Oddziału NFZ:
1) wniosek w postaci elektronicznej wypełniony w Portalu NFZ, który zawiera:
a) dane identyfikacyjne podmiotu prowadzącego aptekę,
b) dane identyfikacyjne apteki,
c) aktualną ewidencję personelu;
2) wniosek w formie pisemnej (wydruk), zgodny z jego postacią elektroniczną, podpisany lub parafowany, zgodnie z wzorami podpisów;
3) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów związanych z zawarciem umowy realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do wniosku;
4) oświadczenie o odpowiedzialności karnej za podanie nieprawdziwych informacji, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do wniosku,
5) wniosek w sprawie rachunku bankowego, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do wniosku; szczegółową procedurę ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego podmiotów prowadzących apteki określa zarządzenie Nr 60/2011/BK Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 10 października 2011 r. w sprawie procedury ustalania oraz zmiany numeru rachunku bankowego świadczeniodawców, podmiotów prowadzących apteki lub punkty apteczne oraz pozostałych kontrahentów;
6) wzór podpisu i parafy osoby/osób podpisującej/ych wniosek/umowę na realizację recept, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do wniosku,
7) wzór podpisu i parafy osoby/osób uprawnionej/ych do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę w trakcie trwania umowy na realizacje recept, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do wniosku;
8) oświadczenie o spełnieniu wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do wniosku wraz z kopiami dokumentów uprawniających kierownika apteki do pełnienia tej funkcji, czyli:
a) kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty – w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika apteki;
b) kopia prawa wykonywania zawodu farmaceuty albo kopia dyplomu technika farmaceutycznego – w przypadku wymagań do pełnienia funkcji kierownika punktu aptecznego;
9) kopia zezwolenia na prowadzenie apteki;
10) pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskującego, w szczególności do złożenia wniosku, udzielone przez osobę lub osoby, których prawo do reprezentowania wnioskującego wynika z dokumentów przedstawionych wraz z wnioskiem - w przypadku, gdy wnioskujący jest reprezentowany przez pełnomocnika;
Dodatkowo każda strona umowy musi być parafowana przez osobę podpisującą wniosek/umowę na realizację recept lub osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu prowadzącego aptekę.
Dokumenty z punktów 2-9 należy kolejno ponumerować.
Powyższe dokumenty składane przez wnioskującego do oddziału Funduszu, muszą być zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
Kopie dokumentów muszą być poświadczone za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskującego (zezwolenie na prowadzenie apteki, prawo wykonywania zawodu farmaceuty, dyplom technika farmaceutycznego)
Oddział Funduszu może zażądać przedstawienia oryginału dokumentu, w przypadku gdy kopia dokumentu jest nieczytelna lub budzi wątpliwości co do jej zgodności z oryginałem, a oddział Funduszu nie może sprawdzić jej prawdziwości w inny sposób.
W przypadku złożenia przez wnioskującego oryginalnych dokumentów oddział Funduszu zwraca je na wniosek wnioskującego, pod warunkiem dostarczenia przez niego kopii tych dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem przez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskującego.
Materiały informacyjne:
Pliki do pobrania
Podkarpacki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia z siedzibą w Rzeszowie
ul. Zamkowa 8
35-032 Rzeszów
tel.: 17 86 04 100
faks: 17 86 04 228
Infolinia NFZ
tel.: 800 190 590
Godziny urzędowania
od poniedziałku do piątku
Oddział: 800 - 1600
Punkty Obsługi: 900 - 1530