W związku z ostatnimi doniesieniami medialnymi o zawiadomieniu prokuratury o rzekomych nieprawidłowościach zaistniałych w POW NFZ w Rzeszowie w związku z konkursami na chirurgię klatki piersiowej z IV kwartału 2014 r, i marca br. POW NFZ informuje, że:
Podstawowym zadaniem NFZ jest kontraktowanie usług z zakresu opieki zdrowotnej uwzględniające interes i dobro pacjentów na rzecz których zawierane są umowy. Konkurs w 2014 r, został ogłoszony w związku z faktem rosnącej liczby pacjentów z chorobami nowotworowymi układu oddechowego. Funkcjonowanie jednego tylko oddziału torakochirurgii w Podkarpackim Centrum Chorób Płucnych w Rzeszowie powodowało rosnące kolejki i dużą migrację pacjentów poza województwo, co w rezultacie przekładało się na ograniczenie dostępności pacjentów do przedmiotowych usług medycznych. Taka sytuacja wymagała reakcji ze strony Oddziału.
Wynikiem postępowania konkursowego było zawarcie umowy z podmiotem leczniczym - Nowe Techniki Medyczne Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny Sp. z o.o. Oferent ten był jedynym biorącym udział w postępowaniu, którego oferta była przyjęta do dalszej części postępowania.
Podkarpackie Centrum Chorób Płuc w Rzeszowie złożyło ofertę w ww. postępowaniu, jednakże została ona pozostawiona bez rozpoznania przez Komisję Konkursową na podstawie art. 156 ust. 2 ustawy oraz Zarządzenia Nr 89/2013/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne, które obowiązywały w momencie ogłoszenia postępowania konkursowego. Art. 156 ust. 2 mówi: „W przypadku zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na okres dłuższy niż rok świadczeniodawca przez okres obowiązywania umowy nie może ubiegać się o zawarcie nowej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w tym samym zakresie i dotyczącej tego samego przedmiotu. Nie dotyczy to przypadku, gdy spełnione są przesłanki do zawarcia umowy określone w art. 144 pkt 2 lub 3.”
Podkarpackie Centrum Chorób Płuc w Rzeszowie – korzystając z przewidzianych prawem środków odwoławczych złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.
Sąd uznał, że oferta PCChP powinna zostać rozpatrzona i dopuszczona do postępowania konkursowego skoro zachodził wyjątek określony w art. 156 ust. 2 ustawy o świadczeniach, cytowany powyżej. Sąd uznał, że bez znaczenia jest fakt, że było to postępowanie konkursowe (a nie rokowanie) i jakie były powody ogłoszenia postępowania konkursowego. Należy jednoznacznie podkreślić, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w żaden sposób nie nakazał wybrać oferty PCCHP czy zawrzeć z tym podmiotem umowy. W konsekwencji wydanego wyroku z dnia 16 października 2015r. (Sygn. akt II SA/Rz 420/15), realizując jego zalecenie, Dyrektor POW NFZ wydał w dniu 29 stycznia 2016 r. decyzję nr 1/2016 uwzględniającą odwołanie PCChP, informując w uzasadnieniu, że zgodnie z art. 154 ust. 7 ustawy o świadczeniach zostanie przeprowadzone postępowanie w trybie rokowań. Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w art. 154 ust. 7 ustawy o świadczeniach stworzył specyficzne rozwiązanie: uwzględnienie odwołania oferenta skutkuje przeprowadzeniem postępowania w trybie rokowań ze świadczeniodawcą, który złożył wskazane odwołanie. Analiza oferty złożonej przez PCChP wykazała, że - wbrew oświadczeniom szpitala, iż oferent spełnia wymogi określone przez Rozporządzenie MZ z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego z późn. zm. i Zarządzenia Prezesa NFZ nr 89/2013/DSOZ z dnia 19 grudnia 2013 r, w sprawie określania i warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne z późn. zm.– świadczeniodawca nie spełniał wymaganych warunków określonych przez Prezesa Funduszu na podstawie art.146 ust.1 pkt 2 ustawy – brak wpisanego w rejestrze bloku operacyjnego – załącznik nr 3 do zarządzenia nr 89/2013/DSOZ Prezesa NFZ.
Zarówno rozporządzenie MZ jak i zarządzenia Prezesa NFZ zostały stworzone w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu świadczeń wykonywanych na rzecz pacjentów ale także w celu ujednolicenia warunków wymaganych przez oferentów. Art. 134 ustawy gwarantuje równe traktowanie świadczeniodawców, zarówno publicznych jak i prywatnych, starających się o zawarcie umowy. Brak komórki organizacyjnej wymaganej przez wskazane przepisy w prowadzonych postępowaniach konkursowych był traktowany jednolicie wobec wszystkich oferentów i skutkował odrzuceniem danej oferty. PCChP w prowadzonym postępowaniu nie kwestionowało konieczności posiadania wymaganej komórki i oświadczyło, że podjęło działania w celu dokonania wpisu w rejestrze. Nie można czynić zarzutu wobec POW NFZ, że potraktował oferenta na równi z innymi świadczeniodawcami w innych postępowaniach konkursowych. Po odrzuceniu oferty w siedzibie POW NFZ odbyło się spotkanie z Dyrekcją Oddziału i PCChP. Podczas spotkania przedstawiciele świadczeniodawcy zapewnili, że brak stwierdzony podczas przeprowadzonego postępowania będzie usunięty i brakująca komórka organizacyjna zostanie wpisana do rejestru. Dyrektor Oddziału wyraziła wolę ogłoszenia postępowania konkursowego po raz kolejny.
Należy zauważyć, że trudna sytuacja finansowa oferenta nie może być przesłanką przy podejmowaniu decyzji w postępowaniu konkursowym prowadzonym przez Oddział. Przy czym warto dodać, że PCChP ma zapłacone wszystkie należności wynikające z kontraktu, a także świadczenia wykonane ponad umowę czyli tzw. nadwykonania. Na dowód tego POW NFZ przedstawia finasowanie szpitala w okresie 2010-2015 (patrz ramka).
Podkreślenia wymaga fakt, że Narodowy Fundusz Zdrowia realizuje zasadę jawności na zasadach określonych w art. 135 ust. 2 ustawy i Oddział Funduszu nigdy nie stwarzał przeszkód w dostępie do dokumentacji związanej z postępowaniem konkursowym. Niestety, nikt z członków Zarządu Województwa Podkarpackiego nie zwracał się nigdy o jakiekolwiek wyjaśnienia do Podkarpackiego Oddziału NFZ.