Szanowni Państwo
W Polsce podobnie jak w wielu innych krajach, w których opieka zdrowotna oparta jest na powszechnym systemie ubezpieczenia zdrowotnego, występują problemy z dostępnością do świadczeń opieki zdrowotnej. W tym kontekście znaczenia nabiera kwestia zapewnienia sprawiedliwego, równego i przejrzystego dostępu do opieki zdrowotnej oraz nadzoru nad tym dostępem. Jednocześnie, niezmiernie ważne jest stosowanie tych reguł zarówno przez placówki służby zdrowia, jak i przez samych pacjentów.
Przedstawiamy zatem poniżej kilka kwestii, aby przypomnieć zarówno prawa jak
i obowiązki każdego pacjenta i każdej placówki służby zdrowia w zakresie kolejek oczekujących.
Poniższe informacje nie wyczerpują całości tematu, dotyczą sytuacji, które najczęściej są poruszane jako nieprawidłowe.
Prawa i obowiązki świadczeniobiorcy (pacjenta):
- W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się w poradni lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym świadczeniodawcę.
- Pacjent powinien powiadomić świadczeniodawcę o wszelkich zmianach adresu, numeru telefonu, adresu poczty elektronicznej, które podał przy wpisywaniu się na listę oczekujących. Brak aktualnych informacji utrudni lub uniemożliwi świadczeniodawcy kontakt z pacjentem, np. z powodu zmiany planowanego terminu udzielenia świadczenia.
- W razie pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, które może wskazywać na potrzebę wcześniejszego udzielenia świadczenia, pacjent jest zobowiązany poinformować o tym świadczeniodawcę. Wówczas, ze względów medycznych, należy odpowiednio skorygować termin udzielenia świadczenia. Podstawą przesunięcia na liście jest wtedy zaświadczenie lekarskie, adnotacja lekarza kierującego na skierowaniu lub osobista kwalifikacja przez świadczeniodawcę (przy zgłoszeniu osobistym).
- Na podstawie jednego skierowania, pacjent może wpisać się wyłącznie na jedną listę oczekujących.
- Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością mają: pacjenci
w stanie nagłym, osoby, które posiadają tytuł Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi
lub Zasłużonego Dawcy Przeszczepu, inwalidzi wojenni i wojskowi, kombatanci
(także osoby represjonowane), uprawnieni żołnierze i pracownicy, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
Prawa i obowiązki świadczeniodawcy (szpitala, przychodni itp.):
- Każda placówka realizująca świadczenia na podstawie umowy z NFZ ma obowiązek wskazać pacjentowi termin ich wykonania i umieścić pacjenta na tzw. liście oczekujących, jeśli świadczenie nie może być udzielone w dniu zgłoszenia.
- Prowadzenie wpisów na listy oczekujących powinno odbywać się na bieżąco, a więc umieszczanie pacjenta na liście oczekujących powinno nastąpić w dniu jego zgłoszenia się do świadczeniodawcy.
- Jeżeli wystąpią okoliczności uniemożliwiające zachowanie uzgodnionego terminu, świadczeniodawca musi poinformować pacjenta w każdy dostępny sposób o zmianie terminu wykonania świadczenia i jej przyczynie (np. telefonicznie, drogą elektroniczną, listownie). Dotyczy to również przypadku zmiany terminu na wcześniejszy.