KOLEJNOŚĆ POSTĘPOWANIA do 31.12.2010
- Świadczeniodawca przesyła raport dotyczący świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (komunikat I fazy "SWIAD").
- Przesłany komunikat podlega walidacji na leaderach.
- Świadczeniodawca wykonuje dwukrotnie w odstępach czasowych komunikację z NFZ. Po pierwszej komunikacji otrzymuje komunikat odbioru i walidacji przesyłki (komunikat PODB), po drugiej otrzymuje potwierdzenie poprawności lub informację o błędach w przesłanych świadczeniach. (Komunikat potwierdzenia danych o świadczeniach ambulatoryjnych i szpitalnych "P_SWI")
- W przypadku występujących błędów świadczeniodawca powinien poprawić błędy zgodnie z otrzymanym komunikatem i ponownie wysłać świadczenie komunikatem I fazy(postępowanie zgodne z pkt. 1).
- Poprawnie sprawozdane świadczenia oczekują na weryfikację.
- W godzinach nocnych uruchamiane są procesy weryfikacji świadczeń sprawozdanych w dniu poprzednim. Wyniki weryfikacji widoczne się w Portalu Świadczeniodawcy i są dostępne do wglądu następnego dnia.
- W przypadku ujawnienia błędów weryfikacji, na podstawie danych zawartych w Portalu Świadczeniodawcy należy nanieść stosowne poprawki, ewentualnie świadczenie z błędem wycofać i ponownie sprawozdać świadczenia komunikatem I fazy (postępowanie zgodne z pkt. 1).
W celu identyfikacji świadczeń do korekty należy w Portalu Świadczeniodawcy w zakładce "Umowy na realizację świadczeń" uruchomić opcję "Kompleksowy przegląd weryfikacji świadczeń" i wybrać wynik weryfikacji "błąd". Po naciśnięciu "Wyszukaj", a następnie "Wydruk" zostaną ujawnione błędy weryfikacji. - Poprawnie zweryfikowane świadczenia można wskazać do rozliczenia.
Celem uniknięcia licznych korekt przed przesłaniem komunikatu II fazy prosimy o sprawdzanie wyników na Portalu Świadczeniodawcy
- Świadczeniodawca przesyła komunikat II fazy (Komunikat rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych "RRSWI"). Do rozliczenia świadczeniodawca przedstawia tylko te świadczenia, które mają status zweryfikowane i dla których nie stwierdzono błędów weryfikacji.
Wskazywanie do rozliczenia świadczeń które nie zostały poddane procesowi weryfikacji spowoduje usunięcie ich z zamkniętego sprawozdania. - Świadczeniodawca dwukrotnie w odstępach czasowych wykonuje komunikację z NFZ . Po pierwszej komunikacji otrzymuje komunikat odbioru i walidacji przesyłki (komunikat PODB), po drugiej otrzymuje komunikat potwierdzenia rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych "P_RSW".
Wykaz przykładowych informacji jakie pojawiają się w "P_RSW". - Świadczenie zweryfikowane bez błędu
Pozycje poprawnie potwierdzone: * - Świadczenie zweryfikowane z błędem
Pozycje odrzucone ze względu na błąd weryfikacji: *Odrzucono w procesie weryfikacji. Pozycja rozliczeniowa:XXXX. Nieprawidłowy wynik weryfikacji [UE: świadczenie zweryfikowane z błędem].
W przypadku wystąpienia błędów w zweryfikowanych świadczeniach należy dokonać korekty błędów, aby móc zamknąć sprawozdanie i wystawić rachunek/fakturę na poprawną kwotę. - Świadczenia przed wykonaniem weryfikacji w Oddziale NFZ
Pozycje odrzucone ze względu na brak statusu Zweryfikowane *Odrzucono w procesie weryfikacji. Pozycja rozliczeniowa: XXXX. Błąd wskazania do rozliczenia "Świadczenie niezweryfikowane"
Komunikat pojawia się wówczas, gdy wysłano komunikat II fazy przed zweryfikowaniem świadczeń, czyli należy czekać na zweryfikowanie tych świadczeń.
- Świadczeniodawca przesyła rachunek elektroniczny wystawiony na podstawie szablonu rachunku (komunikatu P_RSW).
- Wszystkie rozliczone świadczenia podlegać będą okresowo dalszym weryfikacjom. W przypadku wystąpienia błędów świadczeniodawca zobowiązany jest do korekty świadczeń lub złożenie stosowanego wyjaśnienia do POW NFZ.
KOLEJNOŚĆ POSTĘPOWANIA PO LIKWIDACJI II FAZY
- Świadczeniodawca przesyła raport dotyczący świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (komunikat I fazy "SWIAD").
- Przesłany komunikat podlega walidacji na leaderach.
- Świadczeniodawca wykonuje dwukrotnie w odstępach czasowych komunikację z NFZ. Po pierwszej komunikacji otrzymuje komunikat odbioru i walidacji przesyłki (komunikat PODB), po drugiej otrzymuje potwierdzenie poprawności lub informację o błędach w przesłanych świadczeniach. (Komunikat potwierdzenia danych o świadczeniach ambulatoryjnych i szpitalnych "P_SWI")
- W przypadku występujących błędów świadczeniodawca powinien poprawić błędy zgodnie z otrzymanym komunikatem i ponownie wysłać świadczenie komunikatem I fazy (postępowanie zgodne z pkt. 1).
- Poprawnie sprawozdane świadczenia oczekują na weryfikację.
- W godzinach nocnych uruchamiane są procesy weryfikacji świadczeń sprawozdanych w dniu poprzednim. Wyniki weryfikacji widoczne się w Portalu Świadczeniodawcy i są dostępne do wglądu następnego dnia.
- W przypadku ujawnienia błędów weryfikacji, na podstawie danych zawartych w Portalu Świadczeniodawcy należy nanieść stosowne poprawki, ewentualnie świadczenie z błędem usunąć i ponownie sprawozdać świadczenia komunikatem I fazy (postępowanie zgodne z pkt. 1).
W celu identyfikacji świadczeń do korekty należy w Portalu Świadczeniodawcy w zakładce "Umowy na realizację świadczeń" uruchomić opcję "Kompleksowy przegląd weryfikacji świadczeń" i wybrać wynik weryfikacji "błąd" i „ostrzeżenie”. Po naciśnięciu "Wyszukaj", a następnie "Wydruk" zostaną ujawnione błędy weryfikacji.
Świadczeniodawca może również pobrać powtórnie Komunikat potwierdzenia danych o świadczeniach ambulatoryjnych i szpitalnych "P_SWI" zawierający wyniki weryfikacji. Powtórne pobranie pliku możliwe jest
z Portalu świadczeniodawcy w zakładce "Umowy na realizację świadczeń" uruchomić opcję "Pobieranie plików z wynikami weryfikacji świadczeń przed rozliczeniem" i wybrać „wygeneruj odpowiedź”.
- Poprawnie zweryfikowane świadczenia będą ujęte w procesie naliczania świadczeń do zapłaty.
Celem uniknięcia licznych korekt przed uruchomieniem naliczania świadczeń (ewentualnie przesłaniem komunikatu II fazy do świadczeń z lat ubiegłych) prosimy o sprawdzanie wyników na Portalu Świadczeniodawcy.
- Po weryfikacji świadczeń świadczeniodawca może uruchomić proces naliczania zapłaty za udzielone świadczenia.
W tym celu na Portalu Świadczeniodawcy w zakładce "Umowy na realizację świadczeń" uruchomić opcję "Moje umowy" i wybrać ikonę S „Naliczanie świadczeń” poprzez funkcję „Dodaj nowe zlecenie naliczania świadczeń”.
Po pozytywnym zakończeniu przetwarzania na Portalu Świadczeniodawcy pojawi się plik R_UMX do pobrania (komunikat rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych).
W przypadku nie naliczenia świadczeń informację o przyczynie można uzyskać sprawdzając w zakładce „naliczanie świadczeń” ikonę S „Świadczenia nienaliczone do zapłaty”
W przypadku świadczeń z lat ubiegłych, gdzie parametr umowy ustawiony jest na „Naliczanie świadczeń do zapłaty po stronie świadczeniodawcy” Świadczeniodawca przesyła komunikat II fazy (Komunikat rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych "RRSWI"). Do rozliczenia świadczeniodawca przedstawia tylko te świadczenia, które mają status zweryfikowane i dla których nie stwierdzono błędów weryfikacji.
Wskazywanie do rozliczenia świadczeń które nie zostały poddane procesowi weryfikacji spowoduje usunięcie ich z zamkniętego sprawozdania.
- Świadczeniodawca przesyła rachunek elektroniczny (REF) lub e-fakturę (FAKT, RACH, NOTA) wystawione na podstawie szablonu rachunku otrzymanego jako plik wynikowy procesu naliczania.
- Wszystkie rozliczone świadczenia podlegać będą okresowo dalszym weryfikacjom. W przypadku wystąpienia błędów świadczeniodawca zobowiązany jest do korekty świadczeń lub złożenia stosowanego wyjaśnienia do POW NFZ.